A Covid hatás

Lassan két éve uralja a mindennapjainkat a pandémia. A Target Group Index (TGI) idősoros adatiból érezhető, hogy a viselkedésünk, habitusunk megváltozott. Ennek kapcsán érdemes néhány, fogyasztással kapcsolatos attitűd kérdést alaposabban is górcső alá venni. A 2019-es COVID mentes adatokat vettük alapul, ehhez indexáltuk a későbbi, COVID által érintett adatbázisok eredményeit. Nézzünk meg néhány, a vásárlási attitűdöket jól szemléltető kérdés alakulását.

 

Ahogyan több kutatás és adat is rávilágított már, a járvány egyik nyertese a e-kereskedelem, az amúgy is felívelő online vásárlásnak további löketet adott a pandémia. Fontos kiemelnünk, hogy nem csak kénytelen-kelletlen vásárolunk online, jelentősen megnőtt ugyanis azoknak a száma, akik egyetértenek azzal, hogy az online vásárlás könnyebbé teszi az életünket.

A járvány ugyanakkor óvatosságra is int, a biztonságot keressük, kevésbé kockáztatunk. Ezt szemlélteti az is, hogy sokkal többen értenek egyet manapság azzal, hogy fontos az, hogy be legyünk biztosítva, illetve törekedni kell arra, hogy megtakarítsunk valamennyi pénzt. Mindez nagyon fontos információ és kihívás is egyben a járvány alatti leállásból újra felpörgő gazdasági szereplők számára.

Az online vásárlásról volt már szó, viszont, ha offline vásárolunk, akkor az üzlet választásánál fontosabb szemponttá vált az, hogy közel legyen az otthonunkhoz, ez megint egyfajta kockázatkerülő attitűdre világít rá.

Sok reklám, hirdetés operál híres emberekkel és sztárokkal, így próbálva meg még hatásosabban  a fogyasztók figyelmébe ajánlani terméküket, szolgáltatásukat. Az adatok alapján kijelenthető, hogy a járvány időszak hozadéka az is, hogy az emberek kisebb arányban értenek egyet azzal, hogy a sztárok hatással vannak a vásárlási döntéseikre, sőt kevesebben osztják azt is, hogy hajlanak arra, hogy reklámozott terméket vegyenek. Mindez persze nem azt jelenti, hogy a hirdetések, vagy a sztárok ajánlásai ne működnének. Azt viszont figyelembe kell venni, hogy a COVID-sokk mára már beépült viselkedési és vélemény formákat hozott létre, együtt élünk a járvánnyal, de most már tudatosan. Ezt bizonyítja a kérdések alakulásának íve. Mindegyik kérdés nagyot ugrott az első sokk után (a 2020. I-II. adatbázisban 10 hónap már a járvány alatt készült), de a legfrissebb, 2020. II. – 2021. I. adatbázisban érdemben se pozitív se negatív irányban nem mozdultak tovább, azaz se nem korrigáltak vissza a 2019-es szintre, de nem is változtak tovább az ellentétes irányba. Arra majd a jövő ad választ, hogy ez lesz-e az „új normalitás”, vagy pedig lassan visszakorrigálnak ezek a vélemények a 2019-es szintekre.

Ha szeretne további érdekességet olvasni a TGI adatokról látogasson el weboldalunkra (https://www.kantar-hoffmann.hu/tgi/hirek-erdekessegek) vagy kövessen minket a Facebookon (https://www.facebook.com/Kantar-Hoffmann-Target-Group-Index-2123964837701470/)!
 

« Vissza

Írjon nekünk!
 

Perjés Tamás

+36 20 214 7466
 


tamas.perjes@kantar-hoffmann.hu

WDBA2

WDBA2A teljes TGI adatbázis a WDBA2 nevű szoftveren keresztül érhető el. Lehetőség van arra is, hogy igény esetén részelemzéseket készítsünk az adatokból.

Tovább »

TGI szegmentációk

A TGI fogyasztási státusz háztartási státuszt mér, azaz a háztartás minden tagját egyazon csoportba sorolja be a háztartás főkeresőjének jellemzői a háztartás jövedelmi és vagyoni helyzete alapján.

Tovább »